torsdag 17 april 2014

Sista måltiden!

"Medan de åt tog Jesus ett bröd, och efter att ha läst tackbönen bröt han det, gav åt sina lärjungar och sade: ”Tag och ät, detta är min kropp.” Och han tog en bägare, och efter att ha tackat Gud gav han den åt dem och sade: ”Drick av den alla. Detta är mitt blod, förbundsblodet som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse. Jag säger er: nu kommer jag inte att dricka av det som vinstocken ger förrän den dag då jag dricker det nya vinet med er i min faders rike.”
Matteusevangeliet 26:26-29

Det här var den sista måltiden som Jesus hade med sina lärjungar innan han blev gripen och korsfäst. Vi minns den här sista måltiden när vi firar nattvarden i kyrkan, att fira nattvarden är inte bara en symbol man tar emot Jesus på riktigt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar