söndag 17 november 2013

Varför Jesus? - del 6 Varför inte?

Gud erbjuder oss i Kristus Jesus förlåtelse, frihet och sin Ande att bo inom oss. Allt detta är gåvor från Gud. När någon ger oss en present har vi ett val. Vi kan antingen ta emot den, öppna den och njuta av den. Eller också kan vi säga "nej tack". Tyvärr kommer många människor med ursäkter för att inte acceptera gåvan Gud ger.

Här är några av ursäkterna:

a) "Jag har inget behov av Gud"

När människor säger så menar man har det bra utan Gud. Man inser inte att vårt största behov är att få förlåtelse, inte att ha det bra. Det är bara en mycket självgod person som kan säga att han inte behöver någon förlåtelse.

Vi behöver alla förlåtelse. Utan den är vi verkligen illa ute.

Gud är nämligen inte bara vår kärleksfulle Far, han är även en rättmedveten domare. Antingen accepterar vi vad Jesus har gjort för oss på korset, eller också får vi själva en dag betala det rättvisa straffet för allt vi gjort fel.

b) "Det är för mycket jag behöver avstå ifrån"

Ibland sätter Gud sitt finger på något i våra liv som vi vet är fel och skulle behöva lämna om vi vill njuta av vår gemenskap med Gud genom Jesus.

Vi behöver då komma ihåg:

* Gud älskar oss. Han ber oss avstå från sådant som skadar oss. Om mina barn leker med en kökskniv, säger jag åt dem att sluta, inte för att sabotera deras lek, utan för att jag inte vill att de ska komma till skada.

* Det vi avstår ifrån är ingenting i jämförelse med vad vi får. Priset för att inte bli kristen är långt högre än priset för att bli kristen.

* Det vi avstår ifrån är ingenting i jämförelse med vad Jesus avstod för vår skull, när han dog på korset.

c) "Det måste finnas en hake någonstans"

Ibland har människor svårt att acceptera att någonting i livet kan vara gratis. De tycker att det låter för enkelt. Därför misstänker de att det finns en hake någonstans eller att det hela är en fälla. Men de glömmer att fast det är kostnadsfritt för oss, var det inte utan kostnad för Jesus. Han betalade för allt med sitt eget blod. Det är lätt för oss. Men det var inte lätt för honom.

d) "Jag duger inte"

Ingen av oss duger eller är tillräckligt bra. Och inte heller kan vi någonsin bli tillräckligt bra inför Gud. Det var därför Jesus kom. Han gjorde det möjligt för Gud att acceptera oss precis som vi är - vad vi än gjort och vilket elände vi än ställt till med i våra liv.

e) "Jag kommer aldrig hålla ut"

Vi tänker rätt om vi tror att vi aldrig ska kunna hålla ut i egen kraft. Men Guds Ande, som kommer för att leva inom oss, ger oss kraften och styrkan att förbli kristna.

f) "Jag gör det sen"

Detta är kanske den vanligaste ursäkten. Ibland säger folk: "Jag vet att det är sant - men jag är inte redo än". De skjuter upp beslutet. Men ju längre vi tvekar, desto svårare blir det och desto mer förlorar vi. Vi vet heller inte om vi får något nytt tillfälle. För min egen del ångrar jag bara att jag inte accepterade gåvan tidigare.




- lollo (texten är tagen från boken Varför Jesus? - skriven av Nicky Gumbel)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar