torsdag 28 november 2013

Varför Jesus? - del 8 Nästa steg

1. Berätta det för någon.

Det är viktigt att berätta för någon för att understryka beslutet du har fattat, Ofta är det bara om du berättar för någon annan, som det blir verkligt för dig själv. Det är antagligen bäst att börja med någon som kommer att bli glad att höra nyheten.

2. Läs Bibeln.

När vi tagit emot Jesus och satt vår tillit till honom har vi blivit Guds barn (Joh 1:12). Han är vår himmelske Fader. Som vilken far som helst vill han att vi ska ha ett nära förhållande till honom. Vi utvecklar detta förhållande när vi lyssnar till honom (främst genom Bibeln) och när vi talar med honom i bön.

Bibeln är Guds Ord och du kanske skulle tycka att det var till hjälp att läsa några verser ut Johannes evangelium varje dag.

3. Be till Gud varje dag.

Jag tycker att följande är till hjälp:

tillbedjan - att prisa Gud för den han är och för vad han gjort.

bekännelse - att be Gud om förlåtelse för vad vi gjort fel.

tacksägelse - att tacka för hälsa, familj, vänner osv.

förbön - att be för oss själva, för våra vänner och för andra.

4. Gå med i en levande kyrka.

Kyrkan, församlingen, är helt enkelt en samling kristna som kommer samman för att tillbe Gud, höra vad han har att säga, uppmuntra varandra och bli vänner. En sådan plats är livgivande.

Jag bad själv en bön liknande den i förra inlägget (del 7), för första gången den 16 februari 1874. Det förvandlade mitt liv. Det är det bästa och viktigaste jag någonsin gjort. Jag hoppas det blir detsamma för dig.



- lollo (texten är tagen från boken Varför Jesus? - skriven av Nicky Gumbel)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar