tisdag 26 november 2013

Varför Jesus? - del 7 Vad behöver vi göra?

Nya Testamentet gör klart att vi behöver göra något för att ta emot gåvan Gud erbjuder. Det är en handling i tro, av tillit. Johannes skriver. "Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att de som tror på honom inte skall gå förlorade utan ha evigt liv" (Joh 3:16). Att "tro" innebär att vi gör något grundval av det vi vet om Jesus. Det är inte blind tro. Det är att lita på en person. Det liknar det steg i tro som brud och brudgum tar när de säger "ja" på bröllopsdagen.

Hur människor tar det här steget varierar mycket, men jag vill beskriva ett sätt på vilket du kan ta det här steget just nu. Det kan sammanfattas med tre mycket enkla ord:

a) "Förlåt"

Du behöver be Gud förlåta dig allt du gjort fel och vända dig bort från allt du vet är fel i ditt liv. Detta är vad Bibeln menar med en omvändelse.

b) "Tack"

Vi tror att Jesus dog för oss på korset. Tacka honom för att han dog för dig och för hans erbjudande om förlåtelse, frihet och son Ande - hans kostnadsfria gåvor.

c) "Kom"

Gud tvingar aldrig på oss sin väg. Ta emot hans gåva och inbjud honom att komma och leva inom dig genom sin Ande.

Om du vill ha en relation till Gud och om du är bredd att säga detta tre ord, så finns här nedan en enkel bön som du kan be och som blir inledningen på denna relation.

Herre Jesus Kristus 
Jag är ledsen över de saker jag gjort fel i mitt liv.
(Ta några ögonblick för att be om förlåtelse för sådant som ditt samvete påminner dig om.)
Jag ber dig, förlåt mig. Jag vänder mig nu bort från allt som jag vet är fel.

Tack för att du dog på korset för mig, så att jag kan bli förlåten och fri.
Tack att du erbjuder mig förlåtelse och din Ande som gåva.

Jag ber, kom in i mitt liv genom din Helige Ande och var med mig för alltid.

Tack. Herre Jesus. Amen.




- lollo (texten är tagen från boken Varför Jesus? - skriven av Nicky Gumbel)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar